مجهولون فی الارض معروفون فی الاسماء

شهید گمنام، شهدا
مطالب آموزنده ، مسائل روز ، کلیپ و.....
طبقه بندی موضوعی

عوارض دیده شده در افراد روزه دار:

هر ساله پس از ماه مبارک رمضان اکثر افراد یا اضافه وزن پیدا می کنند ،یا ضعیف شده و دچار بیماری های گوارشی میشوند .این عوارض از آنجایی ناشی میشود که یاد نگرفته ایم اصولی روزه بگیریم .

پرخوری و بد خوری ،دلیل عمده این عوارض:

تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان بسیار اهمیت دارد و باید مواد غذایی نظیرگوشت،مرغ ،ماهی ،لبنیات و سبزی ها قسمت اعظم رژیم غذایی شخص را در برگیرند.

مصرف تمام مواد غذایی باید روی اصول و برنامه باشد .مثلا اگر میگوییم لبنیات خوب است ،باید در نظر داشته باشیم که مصرف لینیات ،بدون مصرف آب به میزان کافی ،ایجاد سنگ های مجاری ادراری را بسیار افزایش میدهد.

مصرف مواد پروتئینی(گوشت ،مرغ،و لبنیات ماهی )به تنهایی کافی نیست بلکه در کنار آنها باید از سبزیجات ،سالاد ،آب حبوبات استفاده نمود تا از یبوست جلوگیری شود و باید در نظر داشت که مصرف زیاد غذاهای پروتئینی باعث تشنگی می شود .

در خصوص کودکان و نوجوانانی که برای اولین بار روزه می گیرند ، باید تمام مواد مغذی در رژیم غذایی آنها گنجانده شود .این نوجوانان باید در وعده ی سحر به مقدار کافی غذا بخورند و آب میوه هایی مانند هویج و گوجه فرنگی را بسیار مصرف نمایند.

چگونگی روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان:

روزه گرفتن  در ماه مبارک رمضان منافع معنوی ،فیزیکی ،روحی و اجتماعی به همراه دارد ،ضمن اینکه باید رعایت نکات پزشکی و نحوه تغذیه مورد توجه قرار گیرد .بنابراین نیاز به مصرف غذای زیاد هنگام افطار و سحر نیست ،بلکه آنچه مهم است نحوه رژیم غذایی در این ماه است.

بدن مکانیسم های تنظیم کننده ای دارد که در طی روزه داری فعال میشودند و سوخته شدن موثر چربی بدن در این ماه رخ میدهد .یک رژیم غذایی متعادل برای حفظ سلامت و فعالیت فرد در طی ماه رمضان کافی است .اختلالات به وجود آمده در این ماه ناشی از مصرف زیاد از حد غذا،مصرف نا متعادل غذا و خواب کم است

سحر:سحری باید سبک مصرف شود.

افطار:

نیاز فوری بدن هنگام افطار، به دست آوردن یک منبع انرژی به شکل گلوکز(قند خون) برای هر سلول زنده بخصوص سلولهای مغز و اعصاب است. خرما و آب میوه منابع خوب قند هستند؛ بنابراین هنگام افطار مصرف خرما، آب میوه، سوپ سبزیجات با رشته به منظور حفظ تعادل قند، آب و مایعات بدن توصیه می شود.

شام:

- گروه گوشت: مرغ، گاو، گوساله، ماهی و ...

- گروه نان وغلات: این گروه منبع خوبی از کربوهیدراتهای مرکب به شمار می آیند و تأمین کننده انرژی، پروتئین، مواد معدنی و فیبرهای غذایی می باشند.

- گروه لبنیات ( شیر، ماست، پنیر و...) شیر و محصلات لبنی منابع خوب پروتئین و کلسیم هستند که برای حفظ بافت بدن و عملکردهای متعدد فیزیولوژیک ضروری می باشد.

- گروه سبزیجات: سبزیجات منبع خوب فیبرهای غذایی، ویتامین A و سایر مواد شیمیایی گیاهی به شمار می آیند که آنتی اکسیدان هستند. این مواد در جلوگیری از سرطان، بیماریهای قلبی-عروقی و بسیاری از بیماریهای دیگر مفیدند.

- گروه میوه ها: میوه را به عنوان آخرین قسمت شام یا فاصله کمی بعد ازشام مصرف کنید تا باعث سهولت هضم غذا شد، از بروز برخی مسائل جلوگیری کند. میوههای ترش، ویتامین C بدن را فراهم می کنند. میوهها منبع خوبی از فیبرهای غذایی هستند . میوهها و مخلوطی از مغزها را می توان بعد از شام یا قبل از خواب مصرف کرد.

تهیه شده توسط :برادر بسیجی علی رضا بی نظیر از پایگاه مقاومت بسیج حضرت رسول (ص)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی